Piękno, siła, ekstaza – portrety kobiet w sztuce japońskiej

Piękno, siła, ekstaza – portrety kobiet w sztuce japońskiej

PODZIEL SIĘ

„Pozdrówcie wszystkich. Wkrótce przybędę…” – piękna kobieta na drzeworycie ukazana jest w chwili, gdy pisze te słowa. Dzieło znakomitego artysty Kitagawa Utamaro oraz innych japońskich mistrzów zobaczymy na wystawie w MNK, poświęconej kobiecemu pięknu.

Dlaczego kobieta? Ponieważ portrety pięknych kobiet to jeden z najważniejszych tematów w sztuce japońskiej. Zwłaszcza rozkwit drzeworytu ukiyo-e oraz kultura i obyczajowość w okresie Edo (1603–1868) przyczyniły się do popularności kobiecych wizerunków. Był to czas, kiedy po wieloletnich bratobójczych walkach Japonia została zjednoczona i zapanował pokój, a stolica kraju przeniesiona została z Kioto do Edo – dzisiejszego Tokio.

Na ekspozycji w MNK zaprezentowane zostanie około 120 prac graficznych i malarskich, a także ubiory i przedmioty codziennego użytku. Damy, poetki, kurtyzany i dziewczęta z herbaciarni są sportretowane przez najznakomitszych artystów japońskich okresu Edo, takich jak Suzuki Harunobu, zwany ojcem barwnego drzeworytu czy Torii Kiyonaga, ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji, założyciel szkoły Utagawa – mistrz Toyokuni (1769–1825), „wyszczuplający” swoich modeli. Wśród piewców kobiecej urody nie zabraknie znakomitego przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu – Kitagawy Utamaro, czy też mistrzów takich, jak Utagawa Kuniyoshi czy Katsushika Hokusai.

Wernisaż wystawy „ONNA. Piękno, siła, ekstaza” już 14 lutego 2017.

Źródło: MNK

Fot. Kitagawa Utamaro (1753–1806), Kobieta pisząca list z serii: Pięć wizerunków pięknych kobiet, ok. 1803–1804, drzeworyt barwny na papierze, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie

BRAK KOMENTARZY